Krav om politiattest i IF Trauma
Norges idrettsforbund har vedtatt at alle idrettslag skal kreve politiattest for å forebygge seksuelle overgrep mot barn og ungdom. Ordningen gjelder for alle personer som skal utføre oppgaver som i vesentlig grad innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming.
I Trauma blir ordningen håndtert på følgende måte:
Alle ansatte og frivillige som skal utføre oppgaver for idrettslaget som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming skal levere politiattest. Etter tre år skal attesten fornyes.
Ansvarlig i hovedstyret: Sindre Kvammen
e-post: sindrekvammen@hotmail.com
telefon: 98030124
Politiattesten inneholder kun opplysninger om personen for tiden er siktet/tiltalt eller tidligere ilagt forelegg/dømt for brudd på bestemmelser i straffeloven om seksualforbrytelser overfor barn. Idrettslaget har ikke anledning til å be personen om å innhente politiattest for andre straffbare forhold. Innhenting av politiattest er gratis. Vi har taushetsplikt.
Slik gjør du:
- Du trenger skjemaet “Bekreftelse på formål” som du finner her: Bekreftelse på formål. Fyll ut det som mangler selv. Skriv dato nederst. NB! har du en ny rolle i foreningen siden sist du innhentet attest (feks. ansvar for et nytt lag) så er det viktig at du skriver det på skjemaet.
- Søknaden om politiattest gjøres nettbasert her: https://www.politi.no/tjenester/politiattest/
Her trenger du skjemaet nevnt ovenfor som vedlegg (du kan scanne eller ta bilde av ferdig utfylt skjema) - Politiet sender attesten som post til søkeren. Den sendes ikke til idrettslaget.
- Søkeren skal vise sin politiattest til Sindre Kvammen. En måte du kan gjøre dette på er å videresende den til Sindre Kvammen i Digipost eller på e-post. Trauma skal ikke lagre attesten.
Personer som ikke har fremvist politiattest uten merknad, kan ikke settes til oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming.
Hvert år skal de ansvarlige for undergruppene lage en oppdatert liste over alle som er trenere, oppmenn eller har andre tillitts- eller ansvarsforhold overfor mindreårige. Oversikten sendes til ansvarlig for politiattester i hovedstyret på e-post, og oppdateres på hjemmesiden.
Nye trenere, oppmenn og tillitsvalgte meldes løpende gjennom året fra undergruppene på samme måte.
Representanten i hovedstyret skal sørge for at alle på listene selv innhenter og viser frem politiattest. At attesten er fremvist registreres i foreningens medlemsregister med dato og hvem som har registrert den.
Mer om politiattest på Idrettsforbundets sider: https://www.idrettsforbundet.no/klubbguiden/politiattest/
Med vennlig hilsen
Styret i IF Trauma